Beeldhouwen en

ruimtelijke kunst

GRAAD 4

Volwassenen +18 jaar

10u/week (4 leerjaren)

Docent: Wouter Mulier

Voor wie enkel hamer en beitel denkt te hanteren, gaat hier nog een hele wereld open.

 

In deze cursus komen zowel heel verschillende materialen (klei, hout, plaaster, beton, papier, ijzer …) als een manier om ze te bewerken aan bod (toevoegen, weghalen, stapelen, assembleren …). Een bepaald materiaal en een aangepaste techniek geven telkens aanleiding om te werken rond een beeldend begrip (evenwicht, ritme, ruimte, ...).

 

Hoe je zo je ideeën of thematiek kan uitdrukken en ontwikkelen, wordt stapsgewijs behandeld. Wat je zelf ervaart, vormt de drijfveer, de onderbouw van elk beeld.

 

Naast een objectiverende aanpak - zoals bijvoorbeeld bij een waarnemingsoefening naar model - gaat veel aandacht naar speelse werkwijzen - zoals bijvoorbeeld assembleren, stapelen, ... Klassikale opdrachten worden individueel en op het tempo van de student opgevolgd. Een beknopte en praktische cursus ondersteunt het geheel. Eigen initiatief wordt gestimuleerd en in samenspraak begeleid.

 

DRIE TECHNISCHE RUIMTES

In het atelier zijn een drietal technische ruimtes:

  • een werkruimte voor steenkappen en houtbewerking
  • een centrale ruimte voor het boetseren (eventueel naar model) annex afgietruimte (beton,plaaster)
  • een metaalatelier

Elke werkplek heeft ook makkelijk toegang tot de koer, waar opstellingen of activiteiten kunnen gebeuren die enkel in openlucht mogelijk zijn. Het bijzondere aan het atelier beeldhouwen is dat leerlingen van de zes jaren op hetzelfde moment al deze verschillende activiteiten kunnen beoefenen . Deze kruisbestuiving aan technieken en ideeën zorgt voor een extra stimulerend klimaat.

 

PROGRAMMA

In de eerste vier jaren (Hogere Graad) ligt de nadruk op:

  • Het ontdekken van de eigen accenten, het persoonlijk ervaren.
  • Een overzicht van de beeldende mogelijkheden
  • Het aanleren van de basisvaardigheden (materiaalkennis)

In de laatste twee jaren (de Specialisatiegraad) komt men hierin tot een specifiekere keuze en verfijning.