GRAAD 4

LESROOSTERSPECIALISATIE

 

Interactieve media

Volwassenen +18 jaar

8u/week (5 leerjaren) - 4u/week (10 leerjaren)

Docenten: Beatrijs Albers & Jan Missotten

In het traject Interactieve Media staat het individuele artistieke proces van de student centraal. Interactieve Media wil een onderzoekend atelier zijn, een werkplek waar procesmatig wordt gewerkt. We gaan op zoek naar interactiviteit tussen beelden, mensen en processen.

Interactieve Media biedt een dag- en een avondatelier aan. Het dagatelier focust op de creatie van stilstaande digitale beelden die zich vertalen in sculpturale installaties. Het avondatelier legt het accent op bewegend beeld, op experimenteren met video en met ‘time-based’ media. Beide ateliers onderzoeken de schemerzone tussen het stilstaande en het bewegende beeld en cross-overs tussen verschillende media.

De opdrachten worden opgevat als exploratie- en onderzoeksgebieden waarbinnen de student vanuit de leermogelijkheden evolueert, ongeacht het leerjaar. Screenings, teksten en gesprekken lichten het werk van kunstenaars toe.

De student leert bewust technisch ingrijpen op het niveau van beeld, klank en data. Demo’s bieden concrete vaardigheden aan: het besturingssysteem Mac OSX, het hanteren van de verschillende camera’s en lenzen, montage met Final Cut Pro X, de bewerking, ordening en opslag van foto’s met Lightroom, de organisatie, het beheer van projecten … Het atelier beschikt daarvoor over uitstekend audiovisueel materiaal.

Zelfstandig leren werken is eigen aan de opleiding. Het verwerven van nieuwe technieken is geen doel op zich, maar een manier om het beeldproces te vernieuwen en de eigen beeldtaal te ontwikkelen. Het werkproces is daarbij even belangrijk als het eindproduct. In dat proces staat onderzoek naar beeldende middelen centraal, zoals video, audio, foto, print, projectie, tijd, interactiviteit, licht, tekst, tekening, taal …

De studenten werken individueel en collectief aan toonmomenten, zowel binnen als buiten SLAC. Daarbij krijgt de presentatie van het werk en de communicatie/interactie met de toeschouwer veel aandacht.

We praten over de geschiedenis van mediakunst en over het theoretische en kritische discours binnen de kunstwereld. Door het bekijken, analyseren en bespreken van videofilms, digitale beelden en interactieve installaties uit de kunstactualiteit leert de student het eigen werk scherper te plaatsen. De docenten begeleiden iedereen zo individueel mogelijk bij dit boeiende leerproces.

Het atelier is een venster naar de buitenwereld: tentoonstellingen, biënnales en videofestivals worden tijdens de lessen besproken en indien mogelijk met het atelier bezocht.