LESROOSTER

 

Projectatelier Nieuw!

GRAAD 4

Volwassenen +18 jaar

10u/week (4 leerjaren) - 4u/week (10 leerjaren)

Docent: Marc Horemans

Beeldend proces, uitwisseling, dialoog en reflectie

 

Het projectatelier slaat de brug tussen theorie en praktijk. Een theoretisch kader wil inspireren en resulteren in beeldende praktijken. Het projectatelier werkt interdisciplinair. Media functioneren niet autonoom maar maken deel uit van een idee en een context. Het projectatelier wil het inzicht in je eigen discipline vergroten en persoonlijke praktijken hybride maken. In het projectatelier is creëren aandacht schenken aan persoonlijke wensen en ontwikkelingen temidden de hedendaagse diversiteit.

 

Je leert refereren en reflecteren op de kunsthistorie en actualiteit. Je zoekt hierin je eigen beeldende positie. Je komt terecht in een atelier met deelnemers die verschillende disciplines beoefenen. Over de grenzen van het medium heen neem je waar, wissel je uit en evolueer je. In het projectatelier komt het verwoorden en schrijven van je projectvoorstellen aan bod. Je leert kritisch omgaan met tekst en je eigen werk te promoten. Je suggereert en opinieert.

 

Het projectatelier werkt met langlopende (zelf)opdrachten. Binnen die opdrachten zitten korte conceptoefeningen die uitdagen en stimuleren. Zelfstandig thuiswerken is cruciaal. Binnen het 10 uren traject beschik je tevens over een open werk en ontmoetingsplek in de academie (Heverlee). Dankzij de hervormingen van het deeltijds kunstonderwijs kan je genieten van de expertise van andere ateliers. Samenwerkingen worden toegejuicht. Ben je op zoek naar een eigen beeldtaal en een authentieke stem, wil je ervaren hoe jouw creativiteit ontplooit via een denkkader over de grenzen heen?, dan zit je hier op je plek.

 

PRAKTISCH:

De cursus kent twee trajecten: een wekelijks traject van 4u of van 10u. Je kiest op basis van je eigen tijdsbestek. De klassikale momenten op donderdag wonen beide groepen gelijktijdig bij en vormen de kern van de opleiding. De 10u cursus biedt een breder werkplekmodel en ontmoeting aan, en maakt meer ruimte voor individuele begeleiding.